JULEMARKED 2. DECEMBER 2023

Brumlebys traditionsrige julemarked finder i år sted lørdag den 2. december kl. 10–18 i museumskælderen.
Kom og gør et godt køb i de mange boder med håndlavede ting, julepynt og kunsthåndværk.
Særligt for børnene (og de barnlige sjæle) vil der være dekoration af honningkagehjerter.
Museets kustoder står for salg af bl.a. gløgg og æbleskiver.

KULTURNAT 13. OKTOBER 2023

Nede i Kulkælderen

En tidsrejse til fattigfirserne.
Da købmandsparret Grethe og Johannes Andersen gik på pension i midten af 80'erne, var det til stor sorg for de tørstige sjæle, der ellers havde deres daglige mødested på trappen ved siden af butikken. Nogle af dem søgte asyl på 'Café Oluf', som lå lige uden for Brumleby.
Vi genskaber stemningen fra 80'erne med 'Cafe Kulkælderen'. Her kan man købe et måltid mad og en 'kande', rafle og nyde de mange populære sange fra årtiet.
Museet og butikken holder åbent.
Kun adgang med Kulturpas.

MUSEETS KUSTODER PÅ TUR TIL THORVALDSENS MUSEUM

"Sans for farver" – om M.G. Bindesbøll, arkitekten bag Thorvaldsens Museum (og Brumleby)

I anledning af at det i 2023 er 175 år siden, Thorvaldsens Museum åbnede som Danmarks første offentlige museum, viser museet udstillingen "Sans for farver". Her kommer man helt tæt på et bredt udvalg af arkitekten Michael Gottlieb Bindesbølls (1800-56) smukke skitser og noter. Udstillingen kan ses på Thorvaldsens Museum indtil den 22. oktober 2023: Sans for farver.
Bindesbøll står også bag første etape af Brumleby, der blev opført 1853-57. Derfor var Brumleby Museums frivillige kustoder i maj på tur til Thorvaldsens Museum, hvor de fik en helt særlig rundvisning, der trak tråde til Brumleby.

Fotos: Maria Kudsk.

En af Bindesbølls skitser

KULTURNAT 14. OKTOBER 2022

Brumleby brænder bh'erne

1970'erne: Kvindekamp og boligkamp. Hippie- og protesttid.
Kom og hør musik fra 70'erne og smag retromad og -drikke i museumskælderen. Udstilling af kvindelitteratur i biblioteket. Kort oplæg to gange i løbet af aftenen: "Tilbage til 1970'erne. Bilfrie søndage, hønsestrik og nye fristeder".
Museet og butikken holder åbent og der er skattejagt for børnene udenfor.
Kun adgang med Kulturpas.

ÆBLETS DAG 25. september 2022

Kom og vær med til at fejre Æblets Dag i Brumleby Museumskælder

SØNDAG DEN 25. SEPTEMBER 2022 KL. 11-15.

Æbleskrumpehoveder, Martin Andersen Nexø, æblesmør, æblejuice fra Brumleby, æblekagekonkurrence og meget mere.

JULEMARKED 4. DECEMBER 2021

Velkommen til det første julemarked efter coronanedlukningen lørdag den 4. december kl. 11–17 i museumskælderen.
Der vil blive solgt håndlavet julepynt, strik, keramik m.m. i boderne. Få slebet dine knive af Brumlebys skærsliber.
Museumsbutikken holder også åbent.

Genåbning af museet i august 2021

Brumleby Museum åbner igen efter coronanedlukningen

Efter en lang nedlukning kunne museet endelig slå dørene op igen.

Juleåbent i butikken i december 2020

Brumleby Museumsbutik holder ekstraordinært åbent to søndage i december

SØNDAG DEN 6. OG 20. DECEMBER KL. 12-15.

OBS! Efter myndighedernes stramning af coronarestriktionerne pr. 9. december er det besluttet ikke at holde åbent i museumsbutikken den 20. december.

AFTERNOON TEA 9. februar 2020

Kom til ægte engelsk afternoon tea i Brumleby Museumskælder

SØNDAG DEN 9. FEBRUAR KL. 14-17.
OBS! Kun for medlemmer af Brumleby Museumsforening.

Fingersandwiches, scones, marmelade, flødeskum, lemoncurd samt udvalg af kager. Te ad libitum.
Pris: voksne 75 kr., børn under 12 år 35 kr.
Se mere på https://www.facebook.com/Brumlemus/

Jul i uddelerlejligheden. Grethe Andersen (nr. 2 fra højre) og Johannes Andersen (bag det flettede hjerte) med gæster.

Foto: Ukendt